Co to jest e-deklaracja i w jakim celu ją wprowadzono?

pity

Deklaracje elektroniczne to w ostatnim czasie bardzo popularny temat. Zarówno Ministerstwo Finansów jak i poszczególne Urzędy Skarbowe apelują do podatników aby rozliczali się właśnie tą metodą. Jak jednak złożyć deklarację elektroniczną ?

Na początku krótko o e-deklaracji.
E-deklaracja to system który został uruchomiony 1 stycznia 2008 roku jako ostatni element systemu e-Podatki – pełnej grupy usług online oferowanych przez Ministerstwo Finansów dla podatników. Początkowe deklaracje elektroniczne przeznaczone były dla tzw. „dużych” podatników, którzy rocznie pozyskiwali przychody netto na poziomie 5 mln euro. Dodatkowo wymagane było złożenie na e-deklaracji certyfikowanego e-podpisu.

W roku 2012 obowiązek został zdjęty a możliwość korzystanie z platformy została rozszerzona dla osób fizycznych. Dziś e-deklaracja obsługuje możliwość złożenia wszystkich formularzy PIT wraz z obowiązującymi załącznikami.

Głównym celem wprowadzenie e-deklaracji była informatyzacja Polski za sprawą której możliwe jest zarówno przesyłanie przechowywanie i przetwarzanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną oraz zapewnienie możliwości do dostępu do informacji podatkowych on-line.

Kolejnym celem było stworzenie Integracyjnej Centralnego Rejestru Podmiotów. Rejestr ten pozwala min na automatyczne wymienianie informacji pomiędzy Centralną Bazą Danych Administracji Skarbowych a pozostałymi placówkami administracji państwowej drogą elektroniczną.

Dziś rozliczyć się drogą elektroniczną może każdy podatnik za pośrednictwem aplikacji udostępnianych na stronie Ministerstwa Finansów. W tym celu należy się jedynie zalogować do systemu a następnie postępując zgodnie w wytycznymi programu wypełnić zeznanie podatkowe. Gotowy formularz zostaje automatycznie wysłany do odpowiedniej placówki administracji skarbowej.

Potwierdzeniem złożenia e-deklaracji jest UPO – Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Jest to urzędowy dokument, który potwierdza złożenie przez podatnika zeznania podatkowe w odpowiadającym mu Urzędzie Skarbowym, w obowiązującym terminie. UPO dostarczane jest na adres skrzynki e-mail podany przez podatnika przy wypełnianiu formularza, po jego wysłaniu.

Elektroniczne deklaracja jest równie bezpiecznym rozwiązaniem jak osobiste złożenie papierowego formularza bezpośrednio w placówce Urzędu Skarbowego jednak na korzyć systemu wpływa fakt, że jest dużo wygodniejszy. Podatnik ma dostęp do platformy do 30 kwietnia włącznie, przez 7 dni w tygodniu więc wniosek można złożyć z odpowiednim dla siebie terminie bez konieczności wychodzenia z domu.

Komentarze

Powiązane artykuły